söndag 29 november 2009

till slakt


Natten till idag, eller ah igår, eller ah ni fattar?
I alla fall. Jag drömde en hemsk dröm. Jag drömde att jag och min familj höll på att svälta ihjäl och enda sättet för oss att få mat var om vi åkte långt bort till en slaktare som kunde slakta Zorro och Geisha åt oss.
 Det var min idé. Jag måste verkligen ha varit utsvulten! Vi åkte i en vit skåpbild långt ut på landet och för varje hage vi passerade växte min oro. Sekund för sekund. Jag minns allt så väl, fast att det bara var en dröm. Jag minns min oro och jag kunde nästan känna tårarna som föll ner för min kind.

När vi kom fram till slaktaren bestämde Tony att vi bara skulle slakta Zorro för han ville ha kvar Geisha som sällskapshund. Varken mamma eller nån av mina systrar blev särskilt upprörda utan bara accepterade förslaget. Jag å andra sidan blev rasande och helt förkrossad. Jag lyfte upp Zorro och höll han hårt i famnen.  Detta var också något jag kommer ihåg väl. Allt var så verkligt. Jag kunde känna Zorros päls som kittlade min näsa. Jag kunde höra hur arg Tony blev på mig som tyckte jag kunde kommit på tidigare att jag inte ville slakta min hund... Men han accepterade. Sen tog drömmen slut!

Vilken absurd dröm! Vilken absurd situation.. Jag har försökt tolka drömmen men har inte riktigt lyckats dra några slutsatser. Men jag tror i alla fall att Zorros nästan-nära-döden-situation i drömmen tyder på att han betyder väldigt mycket för mig. Men eftersom jag ändå föreslog att vi skulle slakta honom tyder kanske det på att jag har en otrolig makt över honom. Han har faktiskt inget att säga till om!

Men ändå skulle jag hellre svälta än att låta honom dö...

För människor som inte har en hårboll som vän låter säkert detta helt jättefånigt. Men för oss som har en, vi förstår att man kan älska ett djur precis lika mycket som en människa, om inte mer i vissa fall. För ett djur dömmer en aldrig och man kan vara sig själv fullt ut. Man kan vara jättearg på en hund, skälla på den men ändå får man bara kärlek och viftande svansar tillbaka.
 Och även fast de viftande svansarna bara betyder "ge mig korv" så uppskattas dom enormt.

Jag älskar min hund något obeskrivligt och den dagen han dör är dagen då jag behöver börja gå i terapi..

1 kommentar:

  1. Vilken totalt knäpp dröm...jag äter gräs eller vad som istället !

    SvaraRadera