torsdag 3 september 2009

Rensa, rensa


Här hemma kanske det inte alltid märks. I varje fall inte i mitt rum fast, jo lite märks det nog.
Men visst kan pedanter ha det stökigt på ett pedantiskt sätt? Mitt rum har en förmåga att fullkomligt förfalla ibland men när jag väl tar tag i det blir det verkligen pedantisk ordning på det. Jag är pedant och perfektionist ut i fingertopparna. På gott och ont!

Mina kompisar kallar mig för städoman för jag hatar egentligen när det är stökigt. Det kryper i kroppen på mig. Har försökt analysera varför mitt rum då förfaller ibland och jag har inte lyckats dra några direkta slutsatser. Men saken är den att jag älskar och städa andras rum och ytor. Jag städar hellre hela huset än mitt rum..
Detta beror kanske på att mitt rum inte är lika intressant som resten av huset. Jag kan mitt rum utan och innan. Jag borde i princip känna till resten av huset utan och innan också med tanke på att vi bott här i 10 år men det är ändå mer intressant på nåt konstigt sätt.

För att förklara mitt pedantiska och perfektionistiska (heter det så?) beteende ska jag dra lite fler exempel. Om jag t.ex. städat någon av våra toaletter så ställer jag alltid alla muggar, tvålkoppar och blommor på ett ytterst genomtänkt sätt. Allt har sin egen plats som min hjärna har räknat ut i millimeter. Alla handdukar måste hänga på ett speciellt sätt och på vår lilla toalett t.ex. får handdukarna absolut inte ha en kroks mellanrum mellan varandra. Panik i min lilla hjärna annars.

Jag lever ju inte själv i vårt hus utan har fyra andra familjemedlemmar som använder toletterna och allt som hör de till. Detta innebär att mina perfekt placerade toalettföremål flyttar position titt som tätt och när jag upptäcker det blir jag frustrerad!
Jag har sagt det förut, jag är inte normal..

..och det är inte allt!

Exempel 2: Facebook! Jag är helt beroeende av det men facebook kan verkligen vara riktigt rörigt ibland och ställa till problem för min hjärna. Loggen t.ex. som visar allt som sker i mitt facebook-liv kan ibland bli riktigt jävla överbelastad med meddelanden och ett tag nu har jag försökt ignonera detta för att se om jag pallade trycket. Men nej! För ca 10 min sen rensade jag hela loggen på gamla inlägg och nu efteråt känns det såååå skönt!
Samma sak gäller även min inkorg för hotmail, inkorgen för sms och alla samtalslistorna + kameran. Jag har aldrig kvar bilder på kameran som jag redan lagt över på datorn.
Sen har vi ju det här med färgordning. Min garderob är sorterad i färgordning, likaså mina böcker. Allt måste ha en balans, annars får jag huvudvärk!
Jag är jobbig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar